Dior
Značka, jež změnila módní svět 20. století. Christian Dior zakladatel značky se narodil 21. ledna 1905 v Normandii a stal se jedním z nejvlivnějších francouzských i světových módních návrhářů. Narodil se v rodině obchodníka s hnojivy jako druhý syn. Často byl svým starším bratrem Raymondem tyranizován a zavírán do temného sklepa, údajně proto, aby se více vzmužil. Později Christian Dior přiznal svou homosexuální orientaci, což vedlo k neustálým hádkám a konfliktům s rodinou, u které nikdy nenašel opravdové pochopení. Jeho otec mu přisoudil dráhu diplomata a Christian vystudoval mezinárodní vztahy. Po škole se však začal živit jako galerista a designér. Později založil s pomocí módního magnáta Marcela Boussaca vlastní módní dům v Paříži. Bylo mu 41 let. Roku 1947 přišel obrovský obchodní úspěch spolu s první dámskou kolekcí. Tento úspěch mu údajně věštila také kartářka. Jeho tvorba byla nazvána New look, tedy novým módním vzhledem ženy.
snímek Christiana Diora
New look zdůrazňoval siluetu ženy a půvab ženské krásy a znamenal revoluci v odívání. Paříž se tak znovu stala centrem světové módy. Jeho šaty měly úzká ramena, zúžený pas, zdůrazněné poprsí a dlouhou obvykle širokou sukni. Diorovy modely se staly doslova přes noc hitem u evropské aristokracie a především hollywoodských hereček, což platí dodnes. Časopis Vogue dostal v poválečné době zákaz se byť jen okrajově zmínit o novém stylu Christiana Diora v obavě z extrémního zvýšení poptávky po látkách, přičemž se Británie ještě dva roky po porážce nacistů potýkala s nedostatkem nejrůznějšího zboží včetně textilií. Zásadním produktem Diorovské tvorby byla výroba parfému Miss Dior, který doplňoval dámskou kolekci. Tento produkt výrazně přispěl k extrémnímu zvýšení prodeje Diorovských kolekcí.
Diorovým přáním bylo vytvořit vůni, která by voněla láskou, ale nevěděl, jak by ji pojmenoval. Inspirací se mu stala jeho sestra, která za ním přišla do nově otevřeného salonu a tehdy Mitza Bricardová vykřikla: „Podívejte, tam přichází Miss Dior! Miss Dior! Tak se bude jmenovat první parfém!“ Další vůní, v pořadí druhou, byla vůně Diorama, která vznikla o dva roky později a pro značku Dior ji vytvořil Edmond Roudnitska. Převrat ve světě vůní nastal v roce 1953, kdy Edmond Roudnitska vytvořil pro Diora opět novou vůni – Eau de Cologne Fraiche, která byla první unisex vůní v dějinách. Dior představil svou první kolekci ve 42 letech a během jediného roku vydělal téměř 13 mil. dolarů. První butik otevřel v New Yorku ve svých 44 letech a média jej zařadila mezi hrstku nejvlivnějších lidí světa. Bylo mu něco málo přes 50 let, když provozoval síť butiků v 15 zemích světa a jeho zaměstnanci čítali na 2000 lidí. V 52 letech zemřel na selhání srdce. Po smrti Ch. Diora Marcel Boussac, spoluzakladatel značky, svěřil pozici návrháře hlavnímu asistentovi tvorby jménem Yves Saint Laurentovi, který pracoval po boku Christiana Diora.
na snímku Yves Saint Laurent
Byl to velice talentovaný mladý návrhář, ale módní kritici neuznávali jeho následnou tvorbu ve jménu značky Dior. Yves Saint Laurent byl nucen pozici opustit a založil svou vlastní značku. Vzhledem k návalu asijské levné produkce Marcel Boussac roku 1984 vyhlásil bankrot svého textilního impéria. Značku Dior tak získala skupina investorů za symbolickou cenu v čele s Bernardem Arnaultem, který stojí v čele značky Louis Vuitton. První významná změna přišla r. 1985 při produkci parfému Poison, tedy jed.
Parfémy Poison se okamžitě zařadily mezi nejprodávanější parfémy světa. R. 1989 se hlavním návrhářem značky stal Gianfranco Ferré, italský módní návrhář. Jednalo se o skvělý tah a Dior dalších deset let určoval světové módní trendy. Nástupcem G. Ferrého se stal Belgičan Raf Simons,
oděvní Diorovská tvorba Raffa Simonse
nekriticky oddaný původní stylům Ch. Diora. I když už u firmy nepůsobí, jeho kolekce jsou dodnes opěvovány pro moderní a zároveň Diorovsky romantické pojetí módy. Značka Dior dnes zahrnuje tzv. vysokou módu, dámskou a pánskou konfekci, obuv, parfémy a módní doplňky. Christian Dior SA provozuje celkem 160 butiků po celém světě, a v blízké budoucnosti plánuje otevřít další. Mimo jiné je držitelem 42,5% podílu ve společnosti LVHM (Louis Vuitton Moët Hennessy), která je považována za giganta v oblasti luxusních výrobků.