Dior

Dior

Značka, jež změnila módní svět 20. století. Christian Dior zakladatel značky se narodil 21. ledna 1905 v Normandii a stal se jedním z nejvlivnějších francouzských i světových módních návrhářů. Narodil se v rodině obchodníka s hnojivy jako druhý syn. Často byl svým starším bratrem Raymondem tyranizován a zavírán do temného sklepa, údajně proto, aby se více vzmužil. Později Christian Dior přiznal svou homosexuální orientaci, což vedlo k neustálým hádkám a konfliktům s rodinou, u které nikdy nenašel opravdové pochopení. Jeho otec mu přisoudil dráhu diplomata a Christian vystudoval mezinárodní vztahy. Po škole se však začal živit jako galerista a designér. Později založil s pomocí módního magnáta Marcela Boussaca vlastní módní dům v Paříži. Bylo mu 41 let. Roku 1947 přišel obrovský obchodní úspěch spolu s první dámskou kolekcí. Tento úspěch mu údajně věštila také kartářka. Jeho tvorba byla nazvána New look, tedy novým módním vzhledem ženy.

dior 

snímek Christiana Diora

New look zdůrazňoval siluetu ženy a půvab ženské krásy a znamenal revoluci v odívání. Paříž se tak znovu stala centrem světové módy. Jeho šaty měly úzká ramena, zúžený pas, zdůrazněné poprsí a dlouhou obvykle širokou sukni. Diorovy modely se staly doslova přes noc hitem u evropské aristokracie a především hollywoodských hereček, což platí dodnes. Časopis Vogue dostal v poválečné době zákaz se byť jen okrajově zmínit o novém stylu Christiana Diora v obavě z extrémního zvýšení poptávky po látkách, přičemž se Británie ještě dva roky po porážce nacistů potýkala s nedostatkem nejrůznějšího zboží včetně textilií. Zásadním produktem Diorovské tvorby byla výroba parfému Miss Dior, který doplňoval dámskou kolekci. Tento produkt výrazně přispěl k extrémnímu zvýšení prodeje Diorovských kolekcí. 

Dior-photo-1957-e1292280350413 christian-dior-1905-L-MBdore 

Diorovým přáním bylo vytvořit vůni, která by voněla láskou, ale nevěděl, jak by ji pojmenoval. Inspirací se mu stala jeho sestra, která za ním přišla do nově otevřeného salonu a tehdy Mitza Bricardová vykřikla: „Podívejte, tam přichází Miss Dior! Miss Dior! Tak se bude jmenovat první parfém!“ Další vůní, v pořadí druhou, byla vůně Diorama, která vznikla o dva roky později a pro značku Dior ji vytvořil Edmond Roudnitska. Převrat ve světě vůní nastal v roce 1953, kdy Edmond Roudnitska vytvořil pro Diora opět novou vůni – Eau de Cologne Fraiche, která byla první unisex vůní v dějinách. Dior představil svou první kolekci ve 42 letech a během jediného roku vydělal téměř 13 mil. dolarů. První butik otevřel v New Yorku ve svých 44 letech a média jej zařadila mezi hrstku nejvlivnějších lidí světa. Bylo mu něco málo přes 50 let, když provozoval síť butiků v 15 zemích světa a jeho zaměstnanci čítali na 2000 lidí. V 52 letech zemřel na selhání srdce. Po smrti Ch. Diora Marcel Boussac, spoluzakladatel značky, svěřil pozici návrháře hlavnímu asistentovi tvorby jménem Yves Saint Laurentovi, který pracoval po boku Christiana Diora.

YSL-6

na snímku Yves Saint Laurent

Byl to velice talentovaný mladý návrhář, ale módní kritici neuznávali jeho následnou tvorbu ve jménu značky Dior. Yves Saint Laurent byl nucen pozici opustit a založil svou vlastní značku. Vzhledem k návalu asijské levné produkce Marcel Boussac roku 1984 vyhlásil bankrot svého textilního impéria. Značku Dior tak získala skupina investorů za symbolickou cenu v čele s Bernardem Arnaultem, který stojí v čele značky Louis Vuitton. První významná změna přišla r. 1985 při produkci parfému Poison, tedy jed.

dior-poison-kolekce

Parfémy Poison se okamžitě zařadily mezi nejprodávanější parfémy světa. R. 1989 se hlavním návrhářem značky stal Gianfranco Ferré, italský módní návrhář. Jednalo se o skvělý tah a Dior dalších deset let určoval světové módní trendy. Nástupcem G. Ferrého se stal Belgičan Raf Simons,

raf-simons-john-galliano-christian-dior-spring-summer-2013-primavera-verano-modaddiction-campana-publicitaria-anuncio-ad-campaign-moda-fashion-trends-tendencias-karlie-kloss-2

oděvní Diorovská tvorba Raffa Simonse

nekriticky oddaný původní stylům Ch. Diora. I když už u firmy nepůsobí, jeho kolekce jsou dodnes opěvovány pro moderní a zároveň Diorovsky romantické pojetí módy. Značka Dior dnes zahrnuje tzv. vysokou módu, dámskou a pánskou konfekci, obuv, parfémy a módní doplňky. Christian Dior SA provozuje celkem 160 butiků po celém světě, a v blízké budoucnosti plánuje otevřít další. Mimo jiné je držitelem 42,5% podílu ve společnosti LVHM (Louis Vuitton Moët Hennessy), která je považována za giganta v oblasti luxusních výrobků.

raf-simons-john-galliano-christian-dior-spring-summer-2013-primavera-verano-modaddiction-campana-publicitaria-anuncio-ad-campaign-moda-fashion-trends-tendencias-karlie-kloss